کد خبر : 3622
تاریخ و زمان ارسال : 1395/06/01 - 22:41:24
تعداد بازدید : 3147
پيرو برنامه ريزى قبلى روز جمعه ١.٥.١٣٩٥ به همراه عده اى از عزيزان براى پاكسازى محوطه پل ساسانى به منطقه پلنگ خيل رفتيم

پلنگ خيل١/٥/١٣٩٥

بازديد از منطقه تاريخى توريستى پلنگ خيل بهشهر

١-پيرو برنامه ريزى قبلى روز جمعه ١.٥.١٣٩٥ به همراه عده اى از عزيزان براى پاكسازى محوطه پل ساسانى به منطقه پلنگ خيل رفتيم .

اما با حضور در اون منطقه و كارشناس محلى كه راهنماى تورها هم ميباشد به همراه يكى از بزرگان محل كه از كودكى در آن مكان بوده در جنگل همراه دامها ،از نقاط تاريخى بازديد كرديم.

در اون منطقه ٧پل دارد كه پل زمان صفوى ميباشد و از سنگ است و اشتباها پل ساسانى ذكر ميگردد در بين عزيزان و تورها و البته يك پل چوبى ساسانى بوده كه متاسفانه سيل كاملا تخريب كرده و امروز بقايايى را مشاهده كرديم و يك آب انبار از زمان صفوى كه هنوز مرتب است و فقط مقدارى رسيدگى ميخواهد. ضمنا آتشكده اى كه مقدار كمى از بقاياى آن مانده و كوره هاى ساخت باروت اسلحه كه هنوز باقيست و جالب تخت سنگ هايى كه روى آن نقش هايى هم بوده است و قدمت بالايى دارند و چند قنات مربوط به زمان شاه عباس هم بوده كه هنوز مرتب و قابل استفاده حتى ميباشد و بسيار هم زيباست همه مناطق ذكر شده.

قابل ذكر است با توجه به شرايط مكانى شرايط پاكسازى نميباشد و در واقع زباله اى كه اصلا نبوده و فقط بحث مرمت ميباشد كه كار تخصصى ميباشد و در واقع با بازديد كاملى كه داشتيم به هدف مطلوبمان امروز رسيديم .

٢- همشهريان عزيزم در اون منطقه در زمان قديم محل زندگى اقوام بوده بخاطر شرايط استراتژيك كه دفاع در اون مناطق راحت بوده نسبت به زمين هاى باير و اگر واقعا ميراث همت كند فقط منطقه پلنگ خيل يك منطقه عظيم توريستى تاريخى ميشود با وجود چشمه و طبيعت بكرى كه دارد.

٣.متاسفانه هر ١٠٠ متر كه ميرويد يك حفارى غير مجاز صورت گرفته و بسيار صحنه دلخراشيست و مهمتر از صحنه ناخوشاين اون اين است كه آثار در حال نابوديست و حتى خيلى از پلها بخاطر حفارى و در آوردن خراج پل(گنج عاميانه) باعث تخريب آن شده است و اگر به همين صورت ادامه پيدا كند واقعا خيانتى هست به من و شما و مردم بهشهر و مازندران و ايران و همه جهانيان و اين رو واقعا عرض ميكنم كه همتى كنيم و ما ميتونيم با حمايت هاى شما شايد ضره اى جلوى نابودي اصالتمون رو بگيريم .

٤- پل ساسانى و پلهاى صفوى

اشتباها به پلهاي موجود كه كلا ٨پل است پل ساسانى گفته ميشود لو در واقع ٧ پل سنگى موجود كه ١پل قابليت بازسازى دارد پل صفوى است و يك پل كه كاملا تخريب شده است پل ساسانى ميباشد و عكس هاى موجود از پل پلنگ خيل پل صفوى ميباشد.

٥- آب انبار صفوى

يك آب انبار بسار مهندسى ميباشد كه خدارا شكر كاملا سالم است و فقط مقدارى رسيدگى ميخواهد و از معمارى كاملا صفوى برخوردار است

٦.كوره هاى ساخت باروت

كوره هايى كه موجود است و محل ساخت باروت و موارد جنگى لازم ميباشد و چند كوره موجود ميباشد

٧-قنات

چند قنات در كنار آب انبار موجود است كه كاملا سالم و بسيار هم قنات قوى ميباشد

٨-سنگهايى كه نقش روى آن دارد

در منطقه يك تخته سنگ بزرگ دارد كه اشكالى روى آن نقش بسته و درزنقاط مختلف با اين سنگ ها مواجه ميشويد از جمله سنگى كه پاى انسان روى آن نقش بسته است.

٩-آتشكده

در مسير آتشكده اى ميباشد كه متاسفانه امروز مجال بازديد نشده و حتما طى بازديد خدمت عزيزان ارائه داده ميشود

١٠-قلعه

قلعه اى در مسير ميباشد كه متاسفانه بخاطر مسيرى كه بوده و طولانى بودن راه برگشت حتما به همراه آتشكده خدمت عزيزان ارائه داده ميشود

١١-قبر مادر و دختر

كه اين مكان قبر مادر و دخترى است و خدارو شكر با توجه به شرايطى كه دارد كسي نتوانسته حفارى كند البته از اطراف شده ولى نتوانستند به آن برسند و روى سنگ علائمى هندسى دارد كه كارشناسان ميراث بهتر از ما به آن آشنا هستند

اين بود خلاصه اى از بازديد امروز در پلنگ خيل كه با توجه به شرايط بحرانى حتما پيگيريها انجام و گزارشات را خدمت ميراث تقديم و پيگيرى ميكنيم و حتما از طريق رسانه هاى مطبوعاتى و ... به اطلاع عموم ميرسانيم كه چه جنايتى در حال انجام ميباشد در اون منطقه و اگر جلوى آن گرفته نشود و سكوت كنيم به خودمان و مردم خيانت كرده ايم.

ضمنا از عزيزانى كه امروز ما را همراهى فرمودند كمال تشكر را داريم خصوص افرادى كه در اطلاعيه هاى ما ديده و علاقمند به تاريخ بودند و عضو گروه هم نبوده اند. چون مكان هايى كه امروز رفتيم كمتر كسي رفته است هم بخاطر صعب العبور بودن و هم اينكه افراد زيادى از اون مكانها مطلع نميباشند .

با تشكر و امتنان

گروه مردمى بهشهر١٤٠٠

 
 































نظرات بینندگان :
نظر شما :
 
فیلدهای ستاره دار را پر کنید .
نام
ایمیل
نظر *
Load
 
گزارش تصويری
عباس آباد - حسین ابراهیمی
علی نوری
طبیعت بهشهر
محمد آباد
پيام روز
تابلو اعلانات
نظرسنجی
آمار سايت
افراد آنلاین :
2
بازدید امروز :
722
بازدید دیروز :
1120
بازدید کل :
4439608