کد خبر : 1405
تاریخ و زمان ارسال : 1393/12/18 - 13:21:34
تعداد بازدید : 4804

مرداب لپوی زاغمرز بهشهر در نزدیکی دریای خزر ، تالاب و زیبایی است که همه ساله پرندگان بسیاری در آن زمستان گذرانی می‌کنند. اگرچه در فصل گرما، در این تالاب مرغابی‌ها به چشم نمی‌خورند ، اما کشیم‌های کوچک و پرستوهای دریایی تیره به تعداد زیاد زادآوری دارند که هیاهو و منظره‌های جالبی را به وجود می‌آورد. همچنین قوها و فلامینگو ها و پرندگان بسیاری در مرداب لپو زندگی می کنند.

 

معنی واژه لپو :

معنی «لپو» از ترکیب دو واژه‌های طبری باشد: «لپ» + «او» در گویش مازندرانی، واژه «لپ» به معنای پهن است و «او» به معنای آب؛ بنابراین «لپو» به معنی «آب آرام و راکد» به کار می‌رود. احتمالاً جزء اول «لپ»، واژهٔ پهلوی (پارسی ساسانی) است که به معنی اخص همان لپ فارسی یا «دهانه» می‌باشد.

تالاب‌ لپو و پلنگان به مجموعه سه مرداب لپو ، شیرخان لپو و پلنگان گفته می‌شود که در یک کیلومتری دریای خزر، و در غرب تالاب میانکاله بهشهر و در شمال زاغمرز در ساحل شهرستان بهشهر و در استان مازندران واقع شده است.
این مرداب‌ها که احتمالاً زمانی جزئی از دریای خزر بوده‌اند و به مرور زمان با عقب‌نشینی دریا از آن جدا شده‌اند و کم‌کم با آب دریا و سیلاب‌ها پر شده‌اند، از جاذبه‌های توریستی بهشهر به شمار می‌روند.

قو لپو تالاب و مرداب لپوی زاغمرز و میانکاله

تالاب های لپو و پلنگان در هر فصل از سال دارای زیبایی و جاذبه های خاص خود میباشد در زمستان و پاییز مأمن پرندگان مهاجرى، چون قو، قره غاز و فلامینگو میباشد که این مکان برای تخم گذاری و تولید مثل برگزیده اند و ماهی گیری نیز از دیگر امکانات در این فصل است.در تابستان و پاییز امکان قایقیرانی بر روی این تالاب‌ها فراهم گشته است که تماشای مناظر این تالاب از دیگر جاذبه های این منطقه میباشد.

قو لپو تالاب و مرداب لپوی زاغمرز و میانکاله

 

نظرات بینندگان :
میانکاله    |    20:09:35 - 1398/09/08
0
0
   http://miankaleh.com
وب سایت میانکاله
نظر شما :
 
فیلدهای ستاره دار را پر کنید .
نام
ایمیل
نظر *
Load
 
گزارش تصويری
عباس آباد - حسین ابراهیمی
علی نوری
طبیعت بهشهر
محمد آباد
پيام روز
تابلو اعلانات
نظرسنجی
آمار سايت
افراد آنلاین :
6
بازدید امروز :
1740
بازدید دیروز :
2686
بازدید کل :
4447744