آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران خبر داد:
کد خبر : 3619
تاریخ و زمان ارسال : 1395/05/29 - 02:25:50
تعداد بازدید : 1153
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با بیا اینکه رتبه آمار ایران در سازمان ملل جزء کشورهای A و توسعه یافته است، از اجرای سرشماری نفوس و مسکن از 3 مهر سال جاری همزمان در سراسر کشور خبر داد.

آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران خبر داد:

اجرای سرشماری نفوس و مسکن از 3 مهر سال جاری همزمان در سراسر کشور

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با بیا اینکه رتبه آمار ایران در سازمان ملل جزء کشورهای A و توسعه یافته است، از اجرای سرشماری نفوس و مسکن از 3 مهر سال جاری همزمان در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا مازندران، بهرام اکبرزاده در جلسه شورای اداری شهرستان بهشهر در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان، اظهار کرد: سرشماری نفوس و مسکن از 3 مهر تا 23 مهر سال جاری به صورت اینترنتی و از 24 مهر تا 24 آبان به صورت حضوری توسط مامور به در منزل ها همزمان در سراسر کشور اجرایی می شود.

وی افزود: نخستین سرشماری رسمی نفوس و مسکن در ایران سال 1335 و پس از آن هر 10 سال یک مرتبه سرشماری عمومی صورت گرفت که پس از سرشماری سال 1385قاعدتا باید در سال 1395 انجام می شد که به دلیل تغییرات شدید جمعیتی در سال 1390 دولت وقت تصمیم گرفت برای تهیه اطلاعات برنامه پنجم سرشماری مجدد یا به تعبیری میان شماری انجام دهد.

اکبرزاده گفت: طبق سرشماری سال 1375 در مازندران بیشترین فراوانی سن میان 10 تا 14 سال است و همچنین با مشاهده به هرم جمعیتی سال 1385 بیشترین فراوانی سن میان 20 تا 24 سال قرار دارد و در سرشماری سال 1390 بیشترین فراوانی جمعیتی میان 25 الی 29 سال است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران خاطرنشان کرد: دلیل این فراوانی جمعیتی آن است که متولدین دهه 60 در یک بازده زمانی وارد مدارس شدند و به همین منظور مدارس زیادی ساخته شد که در حال حاضر بسیاری از مدارس خالی هستند در حالی که در گذشته مدارس دو شیفت بوده اما امروزه یک شیفت برگزار می شود و باید با افزایش موالید سنگینی بار جمعیت از بازده سنی 25 الی 29 سال خارج و میان رده های سنی جمعیت تعادل برقرار شود.

اکبرزاده اظهار کرد: در سال جاری پیش بینی می شود که بیشترین فراوانی سن میان 28 تا 32 سال باشد زیرا علاوه بر کاهش جمعیت دانش آموزان در سال های اخیر با کاهش جمعیت دانشجویی نیز مواجه شدیم یعنی متولدین دهه 60 پس از گذراندن مدرسه و فارغ التحصیلی از دانشگاه در سن ازدواج، اشتغال و مسکن قرار گرفتند و به همین دلیل امروز در مقایسه با 15 سال قبل معضلات بیشتری در کشور وجود دارد زیرا این فراوانی جمعیت در سن ازدواج و اشتغال تبعات خاصی را در پی دارد.

وی عنوان کرد: نرخ رشد جمعیتی مازندران از سال 1365 تا 1375 معادل 1.35 ، از سال 1375 تا 1385 معادل 1.16 و از سال 1385 تا 1390 به 1.02 رسید که پیش بینی می شود نرخ رشد جمعیت استان در سرشماری سال جاری به کمتر از یک برسد و این یعنی جمعیت مولد کاهش یافته و جمعیت به مرور در حال پیر شدن است در حالی که نرخ موالید پایین است و به همین دلیل مقام معظم رهبری می فرمایند که باید تجدید نسل انجام شود.

اکبرزاده با بیان اینکه با توجه به آخرین سرشماری انجام شده حدود 30 درصد خانوارهای مازندرانی تک نفره زندگی می کنند و بسیاری از جوانان در سن ازدواج به دلایل مختلف ازدواج نمی کنند که به همین دلیل نرخ موالید کاهش یافته، افزود: ضریب جوانی جمعیت در سال 75 ؛ 36 درصد، سال 85؛ 21 درصد و در سال 90 ؛ 19 درصد و قطعا در سرشماری سال جاری ضریب جوانی کمتر می شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران گفت: شاخص میزان باروری کل یا همان میانگین فرزند آوری یک زن در بازده زمانی 15 تا 45 سال زمانی درست عمل می کند که میانگین فرزندآوری 2 باشد اما میانگین این شاخص در کشور 1.8 و در استان مازندران 1.4 است یعنی تعداد موالید در مازندران کمتر از رشد جمعیتی کشور است.

اکبرزاده اظهار کرد: نرخ بیکاری و مهاجرت در سطح شهرستان و دهستان ها از شاخصه های بسیار مهمی است که فقط در سرشماری ها می توان به این آمار دست یافت و امروز در برنامه ششم اقتصادی بسیار به کار می آید در حالی که این اطلاعات در هیچ دستگاهی تولید نمی شود.

وی با اعلام اینکه سرشماری در سال جاری با روش ترکیبی و مدرن با 25 سوال آماری در ایران انجام می شود، افزود: در دنیا سرشماری ها به روش پست، تلفن و اینترنت انجام می شود در حالی که در ایران تا سال 90 سرشماری به روش مستقیم و چهره به چهره صورت می گرفت و خروجی این فرآیند برای ثبت، جمع بندی و اعلام اطلاعات آماری بسیار طولانی مدت بود که به همین دلیل سازمان برنامه و بودجه تصمیم گرفته تا روش سنتی را تغییر دهد و از روش ترکیبی و مدرن استفاده کند.

اکبرزاده با بیان اینکه رتبه آمار ایران در سازمان ملل جزء کشورهای A و توسعه یافته است، گفت: سازمان برنامه و بودجه در فرآیند سرشماری سال 90 به این نتیجه رسید 65 سوال در فرم سرشماری بازده ندارد زیرا وقت زیادی را از خانوارها می گیرد و کیفیت سرشماری را کاهش می دهد به همین دلیل برخی از اطلاعات را از آمار ثبت شده بدست آوردیم.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران یادآور شد: با بازنگری که در سرشماری سال 90 صورت گرفت سوال هایی که از ضرورت کمتری برخوردار بود حذف شد و در سال 93 همه استان ها به صورت آزمایشی در یک شهر بدون استفاده از کاغذ و با مجهز کردن مامور سرشماری به سیستم الکترونیکی این کار را انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه در همه دنیا ملاک سرشماری خود اظهاری است، خاطرنشان کرد: از 3 مهر تا 23 مهر سال جاری سرشماری اینترنتی انجام می گیرد که معتقدیم این روش از دقت بالاتری برخوردار است و باید به همه مردم اطلاع رسانی شود که در این بازده زمانی سایت سرشماری باز است و می توانند اطلاعات خود را ثبت کنند.

اکبرزاده گفت: در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی استان از استاندار مازندران خواستیم که به عنوان رئیس ستاد هماهنگی سرشماری استان به همه فرمانداران به عنوان رئیس این ستاد در شهرستان ها ابلاغ کند که کارکنان دولت موظف هستند سرشماری اینترنتی انجام دهند.

وی با بیان اینکه در استان مازندران یک میلیون خانوار و 120 هزار کارمند دولت وجود دارد که اگر همه کارمندان سرشماری اینترنتی انجام دهند 12 درصد از جمعیت استان سرشماری شده، افزود: هدف گذاری سرشماری اینترنتی در کشور 35 درصد و در مازندران 40 درصد است زیرا ضریب نفوذ اینترنت در کشور 38 درصد و در مازندران 42 درصد است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران گفت: مدیران و معلمان مدارس باید مبلغان سرشماری مدرن اینترنتی باشند زیرا حوزه فعالیت آن ها بسیار گسترده است که در این مکانیزم به مدیران و معلمانی که تبلیغ خوبی انجام دادند و تعدادی از خانواده هایی که ثبت نام اینترنتی کردند تشویق مادی و معنوی می شوند زیرا این روش به کاهش بار هزینه دولت کمک می کند.

اکبرزاده با بیان اینکه در سیستم الکترونیکی که در اختیار مامور سرشماری است اطلاعات هدفمندی یارانه ها و دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که اطلاعات اولیه را به مامور می دهد، افزود: در استان مازندران 1200 خانه بهداشت وجود دارد که 750 مرکز مجهز به اینترنت است و بهورزان می توانند به عنوان مبلغ به ترویج سرشماری اینترنتی کمک کنند و برای آن ها مکانیزم تشویقی تعیین می شود.

وی با اشاره به اینکه دهیاران سفیران دولت در مناطق روستایی هستند، اظهار کرد: در سرشماری سال 90 اتفاق بدی صورت گرفت که تعدادی از دهیاران افرادی را از شهر به روستا بردند تا با افزایش جمعیت امتیازات و امکاناتی به آن روستا تعلق بگیرد و به همین دلیل جمعیت واقعی شهر کمتر اعلام شد و در بهره مندی از بودجه عمرانی که برای شهرستان ها در نظر گرفته می شود واجد شرایط نشدند یا بودجه کمتری به آن ها اختصاص پیدا کرد و باید هر فردی در هر منطقه شهری یا روستایی که بیشتر مدت سال را در آن زندگی می کند سرشماری شود.

اکبرزاده با تاکید بر اینکه عمدتا شاخص هایی که برای توزیع اعتبارات استفاده می شود سرانه جمعیتی طبق سرشماری ها است که به همین منظور باید اطلاعات دقیق ارائه شود، عنوان کرد: از 24 مهر سرشماری حضوری آغاز و به مدت یک ماه انجام می شود و هر مامور سرشماری باید سرانه 1200 خانوار در یک ماه را انجام دهد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: در سال جاری 21 هزار و 500 مامور در سراسر کشور مشغول سرشماری می شوند که سهم شهرستان بهشهر 46 مامور است با 8 کارشناس و 2 کلاس آموزشی در نظر گرفته شده و بر اساس برآورد سال 95 شهرستان بهشهر 142 آبادی و 51 هزار و 202 خانوار دارد که طبق این آمار 46 مامور برای این شهرستان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: خانواده هایی که در زمان سرشماری در منزل حضور ندارند مامور یک قطعه کاغذ حاوی شماره تلفن مرکزی ستاد سرشماری شهرستان را به داخل منزل می اندازد تا خانوارها تماس گرفته و اطلاعات خود را اعلام کنند و همچنین پس از پایان زمان سرشماری در 24 آبان، مدت 3 روز به خانوارهایی اختصاص می یابد که به هر دلیل غایب بودند و سرشماری را انجام ندادند.

اکبرزاده در پایان اظهار کرد: از همه مدیران و روسای ادارات می خواهیم که لوگوی سرشماری و همچنین اخبار سرشماری را در سایت اطلاع رسانی دستگاه مربوطه خود به منظور تبلیغات قرار دهند و اصحاب رسانه نیز به عنوان بازوان اطلاع رسانی می توانند در زمینه تبلیغ سرشماری کمک موثری را به سازمان برنامه ریزی و بودجه کنند.

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران

نظرات بینندگان :
نظر شما :
 
فیلدهای ستاره دار را پر کنید .
نام
ایمیل
نظر *
Load
 
گزارش تصويری
عباس آباد - حسین ابراهیمی
علی نوری
طبیعت بهشهر
محمد آباد
پيام روز
تابلو اعلانات
نظرسنجی
آمار سايت
افراد آنلاین :
2
بازدید امروز :
1107
بازدید دیروز :
1595
بازدید کل :
4451289